hett stekt ris med räkor

I tisdags testade jag på att laga en enkel stekt ris-rätt, vilken blev lyckad, så jag tänkte jag kunde dela med mig av receptet ifall någon känner sig manad att testa. Alla ingredienser finns inte med på bilderna, så bli inte förvirrade! Koriander saknas på bilderna. Receptet räcker gott och väl för två personer!
 
Du behöver:
Basmatiris
ca 5-600gram oskalade räkor (Jag hade bara ca 400gram på bilderna, ta mer!)
1 röd paprika
2 salladslökar
100gram sockerbönor
1-3 teskedar sambal oelek (Beroende på hur starkt man gillar. Jag gillar när det brinner i munnen..)
2-3 matskedar röd currypasta
Färsk koriander
Lime
 
Hur du gör:
Har du köpt räkor med skal så börja med att skala dem.
- Koka 2 portioner basmatiris enligt anvisningarna och ställ kastrullen åt sidan.
- Skölj och ansa grönsakerna. Strimla löken och tärna paprikan.
- Stek grönsakerna i het olja i en wokpanna eller stor stekpanna tills grönsakerna mjuknar.
- Blanda ut den röda currypastan i ½ dl vatten och sänk värmen i pannan till medel.
- Häll i ris, sambal oelek och den röda currypastan i pannan tillsammans med grönsakerna.
- Rör runt allt ett par minuter och häll sedan i räkorna tills de blir varma bara.
- Salta efter smak, strö över färsk koriander och servera med limeklyftor.
 
 
 

Kommentarer:

1 bella:

Gott det ser ut :D

Svar: Tack, det var det! :)
jawna

Kommentera här: