mental kalender

I veckan måste jag skaffa en ny kalender för 2015 och kom att tänka på min "mentala årskalender".. Alltså kalendern jag föreställer mig i huvudet när jag behöver blicka över året. Jag vet inte om ni har en sådan, men min ser alltid likadan ut i min skalle. Den är väldigt utmärkande vid juni-augusti och även september, men sen är det ganska luddigt och november existerar inte i min mentala kalender av någon anledning. Det är skumt som fan, men jag kan inte se månaden framför mig.. Det går från oktober till december direkt. Att sommaren syns så tydligt känns lite som att hela året går ut på att vänta på sommaren. Sen är det "nystart" på hösten, väntan på jul, nyår, sen är det ett nytt år och väntan på sommaren igen. Jag försökte skissa ner den på ett papper för att visa ungefär hur det ser ut, men i mitt huvud är den en vit platta med text som svävar ute i rymden typ. Haha... Har ni någon mental kalender och hur ser den ut isf?
 
 

Kommentarer:

1 elise :

Fattar inte. Vad är meningen med att ha en sån?

Svar: Om jag t.ex. frågar dig ifall du kan komma på middag den 5 januari och du inte har en kalender till hands, får du inte upp en bild av den i huvudet? Det finns ingen "mening" med det, men mentala bilder, kartor whatever, har alla till viss grad :) Jag råkar bara ha en mental kalender också ;)
jawna

2 johanna:

Jag har också en sån! Haha. Men min är sjukt svår att förklara. Har även en mental "bild" av siffror..

Svar: Aaaah, niiiice! Hade velat se in i dina tankar nu alltså... Haha.
jawna

Kommentera här: